Lempäälän lukion opiskelijoiden ja asiantuntijaraadin äänestyksessä isojen toimijoiden eli yli 50 toimihenkilöä työllistävien sarjan voitti logistiikka-alan yritys GLi Yhtiöt. Yritys pyrkii määrätietoisesti olemaan oman alansa vihreä edelläkävijä. Vaikka yritys on kasvanut voimakkaasti viime vuosien aikana, se on onnistunut samaan aikaan vähentämään päästöjään noin kolmanneksella. Ja esimerkiksi viime vuonna (2023) yritys hoiti yli 45 prosenttia kaikista kuljetuksistaan vihreästi eli käytti joko sähköistä kuljetuskalustoa tai polttoaineena uusiutuvaa dieseliä.
GLi:n tarina sai alkunsa keväällä 2006. Alunperin yrityksen tarkoituksena oli aloittaa kouluttamaan autonkuljettajia ja yleisesti jokaista logistiikan parissa työskentelevää. Toiminta on kuitenkin voimakkaasti laajentunut täyden palvelun logistiikkataloksi ja tällä hetkellä yrityksen liikevaihto on noin 7 miljoonaa ja sillä on palveluksessaan noin 70 työntekijää.
Kisailmoittautumisessa GLi kuvailee itseään ja ”kisaideaansa” näin.
Olemme täydenpalvelun logistiikkatalo. Meillä on ajossa 39 rekkaa ja yli 6000m2 varasto- ja terminaalitilaa. Toimimme laajasti koko Suomen aluella, toimipisteen ollessa Tampereella. Asiakkainamme ovat toiset yritykset, pienistä isoihin pörssiyhtiöihin.
Olemme hankkineet kaksi isoa sähkökuorma-autoa. Olemme siirtyneet uusiutuvaan polttoaineeseen muussa kalustossa. Olemme istuttaneet 3000 puuta Keniaan. Olemme laskeneet kaikki tuottamamme päästöt edellisinä vuosina. Päästömme putosivat edellisvuoteen verrattuna 31 prosenttia. Olemme tehneet siis myös hiilijalanjälkiraportin. Olemme kehittäneet myös päästöraportin asiakkaillemme eli asiakkaat saavat tietää jokaisesta kuljetuksesta aiheutuneet todelliset (EI laskennalliset eli arvioidut) päästöt.
GLi yhtiöiden esitys teki vaikutuksen niin opiskelijoihin kuin myös asiantuntijaraatiin. Raati antoi GLi Yhtiöiden tekemiselle vuolaat kehut.
Päästöjen vähentäminen on selvästi otettu osaksi yrityksen strategiaa ja sillä halutaan myös tuottaa arvoa asiakkaille (päästöraportit). On uskallettu laittaa uudistukseen resursseja kiinni (päästölaskenta, uusiutuva polttoaine, sähkökuorma-auto) ja tehty se viisaasti siten, että yrityksen taloudellinen kannattavuus säilyy, mikä takaa myös mm. työpaikkojen säilymisen.
Puiden istuttaminen Keniaan on hyvä lisä, sillä sitä ei ole tehty ainoana päästöihin vaikuttavana tekona (joskus yritykset käyttävät päästökompensaatioita ainoana keinona ”pienentää” omia päästöjä eivätkä tee omalle toiminnalle mitään).

Yrityksen toinen perustaja ja nykyinen hallituksen puheenjohtaja Kristian Lella, kuinka tärkeitä vihreät arvot ylipäänsä teille GLi:ssä ovat ja missä teidän alallanne mennään vihreän teknologian osalta?
Vihreät arvot ja ylipäätään päästöttömyys, kierrätys, materiaalien luonnonmukaisuus ja kaikki mikä liittyy luontoon ja ilmaston lämpenemiseen on meille tärkeää. Haluamme kantaa vastuumme ympäristöasioissa ja panostamme tietoisesti ”vihreyteen”. Ajattelemme niin, että meidän kaikkien on niin yksittäisinä kansalaisina kuin yritystoimijoinakin nyt ja tulevaisuudessa pakko ajatella kaikkia asioita uusiksi vastuullisuuden näkökulmasta. Me GLi:ssä aiomme tehdä uusia vihreitä investointeja, koska olemme luvanneet olla täysin hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että vihreitä investointeja on tehtävä joka vuosi että päästään tavoitteeseen. Kuljetusalan investoinnit ovat tällä hetkellä hintavia. Tavallinen jakoauto maksaa noin 100 000 euroa. Kun samanlaisen ostaa sähköversiona se maksaa 350 000 euroa.
Asiakkainamme on isoja globaaleja pörssiyrityksiä, kansallisia yrityksiä, mutta myös isoja perheyrityksiä. Vastuullisuusteemat ovat osalle yrityksiä erittäin tärkeässä asemassa. He ovat valmiita maksamaan muun muassa kuljetuksissa siitä että ne hoidetaan fossiilittomalla polttoaineella.
Tällä hetkellä kaikki kuljetusten ostajat eivät kuitenkaan vielä halua maksaa päästöttömyydestä. On todella tärkeää ymmärtää, että jos ympäristönäkökulmia ei nyt oteta ostopäätöksissä huomioon, hintalapun summasta tulee vielä todella paljon korkeampi. Haluamme lisätä asioiden ymmärrystä ostajien parissa niin, että vihreys olisi uusi normi ja ihan saavutettavissa oleva asia, eikä mikään iso pelottava ja liian kallis peikko.
Jos ajatellaan kuljetus- ja logistiikka-alaa, millaisia muutoksia arvelet toimialallanne tapahtuvan vaikka seuraavan vuosikymmenen aikana?
Isoja muutoksia on tulossa ajoneuvojen käyttövoimissa. Pienempää kuljetuskalustoa on jo sähköistetty, mutta raskaaseen kalustoon se ei vielä ole tullut kunnolla. Tulevaisuudessa nähdään varmasti myös erilaisia vety/sähkö-yhdistelmäpolttoainetta ja varmasti täysin fossiiliton polttoaine kehittyy myös yhdeksi kilpailuvaltiksi.
Tällä hetkellä ei olla vielä kovin lähellä sitä vaihetta, jolloin vetypolttoaine korvaisi fossiiliset polttoaineet raskaan kaluston ajoneuvoissa. Kuorma-autojen valmistajilla on kuitenkin olemassa jo prototyyppejä tälläisistä, eli uskoakseni on tulossa piankin markkinoille.
Polttoainekehityksessä tehdään koko ajan uusia hienoja avauksia, joten logistiikka-alan kehitys vaikuttaa oikein lupaavalta. Me haluamme tietenkin olla ensimmäisten joukossa ottamasssa käyttöön uutta teknologiaa!
Viimeisimmät kommentit