Valitse sivu

Ilmastosoturit mukana Sitran Kestävän talouspolitiikan johtamiskurssin päätöspäivässä

touko 28, 2026

Upeat nuoremme osallistuivat kurssin päätöspäivän ohjelmaan keskiviikkona 27.5. keskustelemalla ja kertomalla ajatuksiaan sekä toiveitaan tulevaisuudesta.

Menomatkan sparrausta. Kunnanjohtaja Noora Pajari tuli tsemppaamaan meitä junassa.

Perille päästyämme aloitimme ruokailemalla yhdessä ja jokainen kurssilainen sai tutustuttavakseen oman nuoren, jonka hän esitteli muille läsnäolijoille.

Sitten Otto haastatteli nuoriamme ja muut kuuntelivat selin.

Tämän jälkeen kaikki kääntyivät ja saivat tehdä täsmentäviä kysymyksiä.

Muutamia poimintoja keskustelun topiikeista: kasvava nuorisotyöttömyys, kestävä kehitys, epätasa-arvoistuminen, somen luomat sosiaaliset paineet, polarisaatio on huomattavasti jyrkempää kuin aiemmin, mielenterveyspalveluista ei voi enää leikata – apua ja tukea pitää saada paremmin kohdistettua.

Niklaksen valtavat aplodit saanut puheenvuoro vetosi kurssin osallistujiin: Suomi näyttää jakautuvan, mikä huolestuttaa – paras tulevaisuus voidaan saavuttaa vain yhteistyöllä, ei vetämällä eri suuntiin.

Me opettajat olemme aivan häikäistyneitä meidän nuoriemme esiintymisistä ja välitetystä sanomasta. Uskon, että heidän vilpitön, vetoava ja ajoittain suorakin puhe teki vaikutuksen jokaiseen paikalla olleeseen. Valtava kiitos tästä mahdollisuudesta Sitran Päivi Hirvolalle ja Otto Tähkäpäälle sekä kaikille kurssilaisille <3

Tässä nuortemme tunnelmia paluumatkalta:

”Meille jäi vierailusta hyvä ja onnistunut fiilis; koimme, että meitä kuultiin aidosti. Oli hienoa saada tällainen tilaisuus tuoda nuorten ääntä esille ja vaikuttaa päätöksentekijöihin. Harmi, että meillä oli hieman niukasti aikaa ja paljon jäi myös sanomatta. Saimme käsitellä monia ajankohtaisia ongelmia ja tapahtuman pääote oli tulevaisuususkossa sekä siihen vaikuttavissa tekijöissä.”

”Vastaanotto Sitran tilaisuudessa oli lämmin ja tuntui siltä että pysty vapaasti puhua ja ilmaista omasta mielestä ajankohtaisia ongelmia. Ruoka oli hyvää! (tärkein,) meille annettiin hyvin tilaa eikä meidän puheita jyrätty. Oli toivottu olo ja saatiin paljon kehuja!”

”Oli hienoa ja todella wörttiä lähtee.”

Aivan mahtava kokemus <3